Als u afwacht tot uw goederen in Nederland aankomen is er niets meer aan te doen. U hebt producten bestelt in China, India of Vietnam bij een leverancier waar u vertrouwen in hebt. Ook hebt u een goede lijst met specificaties doorgegeven. Daarom besluit u de producten gewoon naar Nederland te laten verschepen. Het komt echter regelmatig voor dat de producten die hier aankomen niet acceptabel zijn voor de Nederlandse markt; een groot percentage is ‘defect.’ Helaas is het dan te laat om het probleem nog op te lossen.

In het geval van China, India en Vietnam is het namelijk niet mogelijk defecte producten terug te sturen. Dat is zelfs in sommige gevallen volgens de wet verboden! Overheden hebben deze maatregel ingevoerd om belastingontduiking te voorkomen.

Bovendien is het erg onwaarschijnlijk dat de fabriek de bestelling kosteloos opnieuw wil produceren of uw geld terug zal geven. De fabrikant zal hooguit een voorstel doen voor korting op een volgende order. Maar wie wil er nu vastzitten aan een volgende bestelling bij een fabrikant die defecte producten aflevert? Enkel met een goed contract, waar de product specificaties gedetailleerd in worden genoemd en wat af te handhaven is, is er een kans dat u uw geld terug ziet. De kans hierop is zeer klein.

Als de producten nog te redden vallen zou u nog kunnen overwegen de producten in eigen land te laten repareren als dat een optie is. Arbeid en grondstoffen zijn hier een stuk duurder dan in China, India en Vietnam. Zelfs als u de producten in bijvoorbeeld Hongkong laat repareren betaalt u extra kosten voor verscheping en arbeid.

Daarom kunt u beter in de loop van het productieproces ter plaatse de kwaliteit (laten) controleren. Zo kunt u de leverancier tips en aanwijzingen geven. Deze benadering werkt het best als u niet eerder betaalt dan wanneer er reparaties en veranderingen uit zijn gevoerd door de fabriek. Bovendien laat u zo aan de juiste persoon zien wat voor u acceptabel is, namelijk de technicus en andere medewerkers in de fabriek zelf.
Een dergelijke kwaliteitscontrole is een kleine moeite als u het afweegt tegen een container vol onbruikbare producten. Het is dan ook niet voor niets dat de meeste importeurs kiezen voor een “Pre-Shipment Inspectie (PSI)” een paar dagen voordat de producten in de container geladen worden. Afhankelijk van het risico dat u zelf wilt nemen, kunnen inspecties ook op andere momenten in het productieproces uitgevoerd worden.